Hoe kunnen mensen aan hun rug voelen dat het gaat sneeuwen?

Hoe kan het dat iemand in een goed verwarmde kamer koude rillingen op zijn rug voelt kort (ong. 0,5 uur) voor dat het gaat sneeuwen?

Toegevoegd na 24 minuten:
Wat wordt er geregistreerd en waarmee, hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
rebecca
14 jaar geleden
o ik heb ook vaak een koude rilling maar wist niet dat dat met het weer te maken had :) zal er eens op letten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!
Ik kan het tot ongeveer 10 minuten nauwkeurig voorspellen wanneer het gaat sneeuwen.

Het beste antwoord

Ik voel het niet als koude rillingen, maar meer koude voeten. Die heb ik anders nooit. Maar persoonlijk denk ik dat het te maken heeft met inderdaad luchtdruk, maar ook met luchtvochtigheid. Mensen die last hebben van reuma hebben hier ook eerder last van. Hoe vochtiger, hoe lastiger de spieren het hebben. Alles is dan toch minder soepel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mensen voelen weersveranderingen door een verschil in luchtdruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens heeft toch geen ingebouwde barometer?
Waarmee nemen we dat dan waar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kan een druk verschil ontstaan 'tussen je oren' (; Oftewel, de druk in je hoofd en de druk buiten je oren (voor en achter het trommelvlies) is verschillend. Dit verschil kun je wel degelijk voelen. Denk maar aan pijn die sommige mensen voelen bij het in een tunnel gaan of in de bergen. Je bent je bewust zijn van deze luchtdrukverschillen als het pijn veroorzaakt. Maar ook kleinere verschillen voel je wel, maar zo minimaal dat je dit niet bewust opmerkt zo normaal is het. Dus eigenlijk hebben we wel een ingebouwde barometer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt plausibel, al is het oor meer een soort donderglas; als je slikt is de druk weer gelijk net zoals er een luchtbel ontsnapt uit een donderglas.