kan een vlieg ook blind raken door een laserstraal ?

Ik zat laatst met mijn laserpointer (50mW groene laser) op een vlieg te schijnen. Hij (of zij) vond het volgens mij niet eens zo heel erg, want hij/zij bleef nog een tijdje zitten en liep nog wat rond. Later vloog 'ie ook gewoon weg. Ik heb niet gezien of 'ie overal tegenaan vloog. Maar ik vroeg me toen wel af of insecten als vliegen, muggen, libellen e.d. of spinnen ook blind worden als ik ze met mijn laserpointer in de ogen schijn ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (1)

vliegen kijken in meerdere richtingen tegelijk. Om een vlieg blind te maken door de genoemde laserstraal, moet deze dus ook van meerdere richtingen zijn gekomen. Aangezien de vlieg stil zat, is dit niet waarschijnlijk. Mogelijk heb je wel een of enkele van de ogen verblind, waardoor het zicht wel anders is geworden, maar helemaal blind lijkt mij zeer onwaarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Ljkt me een goed antwoord. Dit worden facet-ogen genoemd. De min snap ik niet. + van mij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad hebben vliegen facetogen en zien heel wazig. Ze hebben veel andere systemen om te overleven. Hun geurorgaan lokt ze naar dood vlees van kilometers ver en de beweging van je hand wanneer je ze wil doodmeppen zien ze niet, maar voelen ze wel.
Ik sla er zoveel dood als ik wil, heb daar een trucje voor....